شان اجتماعی که بود و چه کرد و چه میکند؟

بهم میگه بشین برای کنکور بخون و برو پرستاری. به پیامش نگاه میکنم. به خودم فکر میکنم. من زیست شناسی میخونم و رشته ام رو دوست دارم. تا اینجا موردی وجود نداره؛ مورد از جایی شروع میشه که من میدونم توی کشورم کار چندانی برای من وجود نداره. چیز دیگه ای هم آزاردهنده است؛ نوع تفکر و برخورد آدم ها و چیزی که میون پیام های جیم پررنگه "شان اجتماعی". جیم میگه فلانی که هم کلاسی دوران دبیرستانش بوده الان پرستاره و جوری حرف میزنه انگار خوشبختی و موفقیت فقط همین جور چیزهاست. میپرسم "آیا این همه چیزه؟". واقعا چی شده که ما میخوایم کسی بشیم و این کسی شدن یعنی دکتر و پرستار شدن؟ زیاد برمیخورم به این نگاه. آزارم میده این نگاه. من رشته ام رو دوست دارم.  همه مثل کسی که هیچ چیز نیست نگاه میکنن به کسی که زیست شناسی خونده باشه. همه البته منظورم به اکثر ایرانی هاست. شاید راجع به خیلی شغل ها و رشته های دیگه هم همین باشه.  موفقیت و خوشبختی برای من توی دکتر بودن و پرستار بودن خلاصه نمیشه. شان اجتماعی شاید تعریف درستی نداره. به جیم میگم شاید جامعه حرف هایی بزنه که درست نباشه، شاید چیزهایی هست که اکثر مردم قبولش دارن، اما کار درست اینه که ما درست بهش نگاه کنیم و این نگاه رو به بچه هامون یاد بدیم. جواب میده ما جزیی از این جامعه هستیم و تو نمیتونی جز یه خانواده باشی که میگن یه خانم کارمند خیلی خوب و با شخصیت و... تو یه خانم خانه دار باشی و بگی جامعه اشتباه میکنه. امروز رو داشتم به حرف های جیم فکر میکردم، حرف هاش منطقیه، اما به اندازه ی حرف های خودم برام مورد قبول نیست. من نمیخوام کسی باشم. فقط میخوام چیزی که دوست دارم رو بخونم و توش فعالیت کنم. موفقیت از نظر من یعنی تو توی کاری که هستی سعیتو بکنی. موفقیت از نظر من یعنی همون عطاری ای که همیشه خدا جلوش صفه و شاید چیزهای دیگه، که بازم ربطی به تعریف جامعه نداره. 

اما چیز ظریفی وجود داره به اسم تسلیم شدن. خیلی مهمه که توی زندگی بتونی به موقع تصمیم بگیری تسلیم بشی. گاهی تسلیم شدن عین پیروزیه. 

من تصمیمم رو گرفتم؛ از این مسیری که توشم راضیم. درسته از نظر جامعه شان اجتماعی نداره و جامعه به راحتی نظرشو بهم تحمیل میکنه. شغلی در انتظارم نیست. حتی حالا هم نمیتونم دنبال شغل مناسبی برای خودم باشم. من میدونم این مسیری که ازش راضیم چه مسیریه. میدونم هر تصمیمی مثل لبه ی تیغه و  تو ممکنه به راحتی بیفتی تو پشیمونی ای که جبرانی نداره. میدونم گوش دادن به حرف دل چقدر خطرناکه اما این مسیریه که "فعلا" میخوام برم.

باید راجع یه سری چیزها بیشتر فکر کنیم. بهتره به کلماتی که مفاهیم و نوع نگاه و برخورد ما رو میسازن بها بدیم و خودمون بسازیمشون، نه این که چیزی که به طور ناخوداگاه بهمون تزریق شده رو بپذیریم. شنیدید میگن قبل حرف زدن فکر کن؟ بهتر نیست قبل نگاه کردن هم فکر کنیم؟

 الان کار ما و تعاریف و مفاهیممون، مثل شان اجتماعی، چه فرقی با خودزنی داره؟


+ حالا از بد روزگار چند سال دیگه میایید همین جا میبینید من از خانم دایناسور به خانم بی پول، بی شان اجتماعی و بیکار تغییر اسم دادم و از هر چیزی مثل پرستاری، که هم شان اجتماعی داره، هم راحت میتونی بری سر کار و هم درآمد خوبی داره بسیار دورم :)

pary daryayi
۲۷ ارديبهشت ۲۱:۰۶
دیشب یکی از اقوام داخل اینستاگرام ازجشت فارغ تحصیلیش پست گذاشت خانواده گفتن :خوبه حالا ی رشته خوبی نمیخونده اگه میخوند دیگه چیکارمیکرد. پرسیدم چی میخونه؟گفتن زیست شناسی!(: من اون لحظه چیزی نگفتم ولی به تموم حرفایی که توزدی داخل این متن فکر کردم ، ولی خب مهم اینه ادم ته دلش خودش از خودش راضی باشه، غیراینه؟
(ببخشید بابت اون حرف ها، (: افکار رو نمیشه تغییر داد)
پاسخ :
نه غیر از این نیست، اما خیلی چیزهای دیگه هم هست که مهمه...
یکی از اون چیزهای مهم اینه که ما چه تاثیری روی جامعه امون میذاریم و چه سهمی داریم توی درست و غلط شدن تعاریف و نگاه ها. مهمه که حداقل ما، به بچه هامون یاد بدیم همه ی رشته ها مهم و تاثیرگذارن و رشته ها خوب و بد ندارن. 
 
بخشیدن چرا؟ :) زیاد از این چیزها میشنویم و تقصیر تو نیست و حتی منحصر به زیست شناسی هم نیست.

+ افکار رو نمیشه تغییر داد؟ باید چیکارشون کرد؟ 
pary daryayi
۲۷ ارديبهشت ۲۱:۵۸
(: توجه نکردن بهشون
پاسخ :
قابل پذیرشه
اما وقتی میتونم کاملا بپذیرمش که این افکار توی زندگیم تاثیرگذار نباشه. در ساده ترین صورت اگه بخوام یه مثال بزنم همه ی ما نیاز به پذیرفته شدن توسط جامعه امون رو داریم و مورد احترام واقع شدن، هوم؟ :)
یه حداقل کاری باید انجام داد، حتی اگه اون حداقل، فقط تغییر افکار خودمون باشه :)
اسمارتیز :)
۲۷ ارديبهشت ۲۲:۰۸
من دلم میخواد سررمو بکوبم به دیوار... میدونی یه وقت هست یه چیزی اشتباهه و پذیرش این اشتباه هم وجود داره... اون موقع میشه به اصلاح امیدوار بود. اما وقتی عمده ی مردم حامعه، غلط بودن این طرز تفکر رو نمیپذیرن اصلاح خیلی سخته و یا غیر ممکن به نظر میاد.
من همیشه فکر میکنم رشته های علوم پایه ی یک کشور اگه قوی باشن و بهشون بها داده بشه، اون کشور چقدررر میتونه پیشرو باشه و پیشرفتای عجیب غریب بکنه. چون همه چیز از همین رشته های مادر سرچشمه میگیره...
نکته ی غمبارش هم اینه که ناخودآگاه جامعه رو افراد تاثیر میذاره. مثلا من خودم با اینکه واقعا و عمیقا به نظرم هر رشته ای قشنگ و لازم و قابل احترامه، اما کم پیش نیومده که نا خودآگاه جمله ای مثل جمله ای که پری دریایی نقل قول کرد رو استفاده کرده باشم یا آدمها رو بر اساس رشته شون قضاوت کرده باشم.
واقعا چیکار میشه کرد؟
پاسخ :
امیدوار بودن به اصلاح کار سختیه، مخصوصا وقتی اکثرمون ناآگاه و بی تفاوتیم و خیلی چیزها برامون اهمیتی نداره.
دقیقا اهمیت این رشته ها خیلی بالاست (ایموجی عینک دودی :د )
امشب دلم خواست اگه تونستم بعدا درباره اهمیت رشته ی خودم مفصل بنویسم.
برای منم حتما زیاد پیش اومده.
از خودمون شروع کنیم و به بچه هامون یاد بدیم. از رشته هامون و اهمیتشون حرف بزنیم :) فعلا این ها به ذهنم میرسه. 

+ هر چند که تو کشوری مثل ما، طبیعیه که رشته ها بی اهمیت جلوه کنن، چون اون شکلی که باید ازشون استفاده نمیشه. اگر هم بشه، زیاد نیست.
فاطمه م_
۲۸ ارديبهشت ۰۰:۰۴
جدیدا تو زمینه‌هایی مثل بیوتکنولوژی زیاد داره کار میشه که فکر کنم به زیست هم ارتباط داره...
امیدوارم بتونی رشته‌ای که دوست داری رو ادامه بدی و توش یه فرد خفن و تاثیرگذار بشی. طوری که اطرافت هر نوجوونی می‌خواست راه خودش رو بره و بزرگتراش باهاش مخالفت کردن، تو رو به عنوان یه آدم موفق بهشون نشون بده :)
پاسخ :
چیزهای دیگه ای هم شنیدم که خوب بوده. میدونی؟ یه سری شرایط هم وجود داره، مثلا این که چه گرایشی رو میخونی و یا این که تو چه شهری زندگی میکنی و...

:)) ممنون 
فاطمه م_
۲۸ ارديبهشت ۰۰:۴۱
خب آره... ولی می‌خوام بگم اینطوریم نیست که هیچ کاری نباشه براش. ؛-)
پاسخ :

در هر صورت، ما سعی میکنیم و تا جایی که بشه امیدواریم :)
فاطمه م_
۲۸ ارديبهشت ۰۱:۴۵
برات از ته دلم آرزوی موفقیت می‌کنم ^_^
پاسخ :
خیلی ممنون :)
مریــــ ـــــم
۲۸ ارديبهشت ۱۱:۱۳
از اعماق قلبم معتقدم به رشته ای که علاقه مند باشی میتونی ازش‌پول در بیاری!چون توش متخصص بار میای
پاسخ :
منم قبول دارم تقریبا
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
...
ماه
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان